10 SEBAB PERLU MEMILIKI RUMAH SENDIRI YANG PERTAMA


10 SEBAB PERLU MEMILIKI RUMAH PERTAMA WALAUPUN KECIL/KOS RENDAH
 1. Peningkatan HARGA RUMAH setiap tahun LEBIH TINGGI berbanding kenaikan GAJI.
Kadar purata kenaikan harga rumah di Selangor adalah 6% setahun. Tetapi kadar kenaikan harga rumah di kawasan yang mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi seperti Shah Alam, Kuala Lumpur,Klang, Petaling Jaya, Damansara dan Subang Jaya adalah jauh lebih tinggi.
Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) memberikan statistik seperti berikut:
Purata kenaikan gaji eksekutif – 5.55% (2017) dan 5.53% (2018)
Purata kenaikan gaji bukan eksekutif – 5.44% (2017) dan 5.42% (2018)
(sumber – website Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia)
 2. Kenaikan kos sara hidup.
Kos sara hidup meningkat setiap tahun. Harga makanan,minuman,pakaian dan perkara-perkara asas meningkat setiap tahun. Ini belum kira kadar sewaan rumah meningkat. Walaupun gaji meningkat setiap tahun,namun begitu kos sara hidup juga meningkat. Wang simpanan anda tetap sama, malah mungkin berkurang.
 3. Kadar inflasi diluar kawalan anda.
Kadar inflasi meningkatkan harga barang dan kos sara hidup. Pernah anda lihat atau dengar, kadar inflasi tahunan turun dan tahun berikutnya harga barang turun? Harga minyak turun, harga roti canai masih kekal sama.
 4. Sewa yang anda bayar, digunakan Tuan rumah untuk membayar pinjaman perumahan.
Anda menyewa? Sewa yang anda bayar kepada tuan rumah, akan digunakan oleh tuan rumah untuk membayar pinjaman perumahan yang sedia ada. Ada tuan rumah yang menyewakan rumah mereka lebih tinggi daripada bayaran pinjaman bank. Pinjaman perumahan mereka orang lain bayarkan dan siap buat untung lagi.
Dalam senario yang tertentu, ada tuan rumah refinance rumah mereka. Refinance ialah membuat pinjaman baru di bank lain untuk membayar pinjaman perumahan lama. Melalui refinance, tuan rumah boleh mendapat tunai yang banyak ke dalam tangan. Ya, melalui refinance, ada hutang baru, tetapi tuan rumah sudah ada penyewa yang sudi membayarkan hutang barunya.
Ada juga kes, pinjaman perumahan tuan rumah sudah langsai. Tapi menyewakan rumah tersebut mengikut harga pasaran semasa yang sudah sedia tinggi atau lebih tinggi dari harga pasaran. Selalu berlaku di kawasan lembah klang, kawasan yang berkepadatan tinggi atau kawasan yang mempunyai akses berhampiran dengan pengangkutan awam. Anda berkerja untuk beri duit poket kepada tuan rumah.
Kesimpulan yang pahit untuk para penyewa, penat lelah anda bekerja 10 -12 jam sehari, hanya untuk ‘membelikan’ hartanah kepada orang lain.
 5. Umur semakin meningkat.
Tempoh pinjaman perumahan maksimum ialah 35 tahun. Ada bank hanya beri 30 tahun. Ada bank meletakkan tempoh had umur pinjaman kepada 65 tahun dan juga 70 tahun. Lain bank, lain polisi.
Contoh:
A. Umur anda 30 tahun. Tempoh pinjaman layak 30-35 tahun.
B. Umur anda 35 tahun. Tempoh pinjaman layak 30-35 tahun.
C. Umur anda 37 tahun. Tempoh pinjaman layak 30-33 tahun.
D. Umur anda 40 tahun. Tempoh maksimum untuk layak pinjaman adalah 30 tahun atau kurang.
E. Umur anda 45 tahun. Tempoh maksimum untuk layak pinjaman adalah 25 tahun atau kurang.
Lebih pendek tempoh pinjaman, lebih tinggi bulanan yang anda kena bayar.
Ada sesetengah bank, tidak akan memberikan margin setinggi 90% kerana faktor umur peminjam.
 6. Kenaikan kadar faedah pinjaman perumahan.
Kadar kenaikan faedah pinjaman perumahan bergantung kepada Overnight Policy Rate (OPR). Januari 2018, kadar OPR telang dinaikkan sebanyak 0.25%. Kenaikan ini menyumbang kepada kenaikan kadar faedah pinjaman perumahan. Dijangkakan kadar ini akan terus naik kerana keadaan ekonomi yang perlahan serta peningkatan kos operasi untuk bank-bank di Malaysia.
 7. Layak memiliki rumah kos rendah
Setiap individu yang mempunyai kerakyatan Malaysia, berpendapatan tidak melebihi Rm3000 sebulan, layak untuk memiliki sebuah rumah kos rendah.
 8. Rumah pertama boleh jadi modal untuk rumah yang seterusnya.
Rumah pertama anda walaupun kecil atau kos rendah boleh menjadi modal untuk rumah yang lebih baik. Apabila kedudukan kewangan anda telah kukuh, anda boleh menjual rumah tersebut untuk dijadikan modal rumah yang lebih baik. Anda juga boleh refinance rumah tersebut, hasil tunai daripada refinance tersebut boleh jadikan deposit untuk rumah yang lebih baik.
 9. Rumah walaupun kecil boleh diwariskan kepada anak-anak anda.
Pada ketika ini, harga rumah sudah pun mahal. Di masa hadapan, jauh lebih mahal. Boleh wariskan rumah yang anda beli kepada anak anda. Masa depan anak anda terjamin dan boleh dijauhkan daripada musibah dan kesusahan seperti menjadi gelandangan. Anak anda boleh tinggal di rumah tersebut atau boleh menjualnya untuk membeli rumah yang lebih baik.
 10. Rumah ‘landed’ semakin mahal dan kurang dibina berbanding apartment/kondominium.
Negara-negara membangun mempunyai masalah yang hampir sama. Kekurangan tanah di kawasan yang berpotensi membangun dengan pesat dan berkepadatan penduduk yang tinggi. Tanah yang sedia ada lebih baik dibangunkan secara komersil. Lebih-lebih lagi dikawasan yang mempunyai aktiviti ekonomi yang pesat seperti Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Subang Jaya dan Shah Alam. Sukar untuk mencari rumah landed baru di kawasan ini dan jika ada, harganya terlalu tinggi untuk golongan bekerja, pertengahan atau berpendapatan rendah. Pemaju perumahan lebih fokus kepada pembangunan projek perumahan bertingkat kerana penggunaan tanah yang minimal berbanding membina rumah landed. Polisi yang hampir sama setiap negara yang sedang membangun dengan pesat (Tokyo, Jepun dan Seoul, Korea Selatan). Ada kemungkinan suatu hari nanti, tiada lagi pembinaan untuk jenis rumah landed di kawasan-kawasan seperti Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Subang Jaya dan Shah Alam dan pembinaan hanya bertumpu kepada jenis perumahan bertingkat dan pada ketika itu harga rumah jenis ini juga adalah tinggi untuk dimiliki.

Ulasan